adás

 

Merítés – A XXI. század új gondolkodási mintáiról  - 2014.04.16

 

A műsorban azokról a lehetőségekről beszélünk, amelyek segítenek új gondolkodási minták elsajátításában. A téma nem csupán azért időszerű, mert az általános iskolai beiratkozások ideje van, és közeledik az érettségi vizsgák időpontja, amely eldönti, hogy a fiatal bejuthat-e a megjelölt főiskolára, vagy egyetemi képzésre. 

A téma azért is időszerű, mert egyre több családban fogalmazódik meg a kérdés, hol lenne jó helyen a gyerek ahhoz, hogy felnőtt korára megtalálhassa a saját útját.

Először Takáts Péter szervezetfejlesztési, és közösségfejlesztési tanácsadóval beszélgetünk arról, miért vannak a fiatalok nehéz helyzetben? Miért tűnik nagy kihívásnak a XXI. század adottságai közepette megtalálni a számukra járható utat?

Az egyik megoldás a családok számára az alapítványi, magániskolai rendszer, ahol bár a tananyag nem tér el a hagyományos állami iskolákétól, a tanítási módszerek nagyban különböznek az ismert oktatási módoktól.

A Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnáziumba való beiratkozás egy választható megoldás. Az intézmény 10 éve szolgálja azokat a gyerekeket, akik nehezen illeszkednek be a hagyományos követelményi rendszerekbe. Illetve azok számára is ajánlott, akik szeretnék meghagyni a gyermek szabadságát, ezzel biztosítva a képességeihez legjobban illeszkedő tanulási ritmust. Juhász Edit igazgató, Bogdán Miklós angoltanár, és Faragóné Móra Szilvia szülő avatja be a hallgatókat abba a titokba, miért élvezik a gyerekek a Montessori tanulási módszert?

Az adás végén beszélgetünk egy Magyarországon még egyáltalán nem elterjedt gondolkodási formáról. Nemrégiben került megalapításra a Life és Business Design Intézet, melynek célkitűzése a design gondolkodás megtanítása a legkülönbözőbb korosztályok számára. Dr. Kollár Józseffel, és Déri Krisztivel, az Intézet megálmodóival beszélgetünk arról, miért is lehet szüksége bárkinek arra, hogy elsajátítsa a design gondolkodás művészetét? Egyáltalán hogy kapcsolódik össze az általában csak a művészeti kontextusban megismert design megfogalmazás, a gyerekek tanítási lehetőségeivel, illetve a felnőttek üzleti világával? Mi a kapcsolódási pont az életről való gondolkodás, és a design között?

 

szerkesztő-műsorvezető: Csaba Beatrix