↑ Return to 2015

Oldal nyomtatása

Merítés – Prevenció? Művészeti nevelés az oktatásban – 2015.09.08.

merites-150x150Merítés – Prevenció?

Művészeti nevelés az oktatásban 

Azt mondják a mai gyerekek nagyon mások, mint az elmúlt évtizedekben felnövő generációk.  Mások a lehetőségek és mások a kihívások is. Nyitottabb világban élünk, ahol már egészen kis koruktól sokkal több mindenhez hozzáférnek. Ezzel együtt azonban könnyebben bajba is keveredhet az ifjúság. Túlzott online jelenlét, internetes zaklatás, dizájner drogok, társadalmi elszakadás, szegregáció, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek számának növekedése, sajátos nevelési igényű fiatalok számának gyarapodása, iskolai erőszak elterjedése. Olyan kérdések, amikkel a korábbi generációk iskolásai sokkal kisebb mértékben, vagy egyáltalán nem találkoztak. A mindennapi információ áradat is egészen más veszélyeket hordoz, mint amivel elődeik néztek szembe. Talán könnyebb elveszni ebben a világban, ahol a keretek meglehetősen tágak, a benne való eligazodással azonban gyakorta a felnőttek sem boldogulnak.

Egyben azonban nem különböznek egyetlen generáció tagjai sem. Ha valaki megtalálja azt a tevékenységet amiben tehetséges, akkor kiteljesedhet. Olyan elfoglaltsággal tölti meg az időkereteit, amit élvezettel és sikerorientáltan képes elvégezni. A pozitív visszaigazolások pedig nem csak a pozitív énkép kialakulására vannak jótékony hatással. Megfigyelhető, hogy a művészetekben és a sportban sikeres gyerekek jóval kisebb arányban keverednek bele zűrös ügyekbe, mint a tudatos tevékenység nélkül csatangoló társaik, akik gyakorta az idejük kitöltése végett csapódnak hasonlóan ráérő fiatalokhoz. A hasznos és örömet adó időtöltés hiányában könnyebben elcsábulnak olyan tartalmak megismerésére, olyan tevékenységek kipróbálására, amelyek koránt sem az ő korosztályuknak való. Őszintén szólva ezek általában a felnőtteknek sem feltétlenül előnyös tartalmak és tevékenységek.

Az iskolák egyre többet kénytelenek foglalkozni ezekkel a társadalomból beszűrődő kérdésekkel. De vajon mit lehet tenni annak érdekében, hogy az utódaink jobb eséllyel találják meg saját helyüket az őket körülvevő közösségben? Hogyan töltsék személyiség építően a szabadidejüket? Miképpen élvezzék biztonságosan a gyerekkorukat? Egyáltalán hogy fedezzék fel saját tehetségüket?

A közoktatás részévé váló művészeti nevelés iskolai keretben az egyik lehetséges válasz ezekre a kérdésekre. Számos általános iskola tehetségpontként kiemelten foglalkozik a gyerekekkel. Az alapfokú művészeti iskolák egyre népszerűbbek országszerte. Felfogható prevenciós megoldásnak is, ha a fiatalok szabadidejének hasznos eltöltését, a pályaorientációt, és az örömteli gyerekkort biztosító, társadalmi helyzettől függetlenül kiteljesedési lehetőséget megadó zene, tánc, képzőművészeti, vagy éppen média ismeretet adó intézményekben leszűrődő tapasztalatok átadásra kerülhetnek.

MedgyessyA mai adásban két mesterpedagógussal beszélgetünk erről a témáról. Mindketten sikeres intézmények vezetői. A különbség köztük az, hogy egyikük egy állami fenntartású művészeti iskolát vezet, a másikuk pedig egy meglehetősen sok kihívással rendelkező térségben művészeti magán iskola vezetője. Mindketten elhivatott pedagógusok. Hisznek a munkájukban. Igazolják őket az eredményeik. Azok a sikeres és boldog gyerekek, akik ezekből az intézményekből elindulva találják meg helyüket a világban.

Fekete József a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola igazgatója Debrecenben. A meglehetősen sokoldalú intézmény számára komoly kihívást jelent a túljelentkezés. Felelősség a választás. Ki kerülhet be a méltán népszerű iskola falai közé?

http://www.medgyessygimnazium.hu/oktatas.html

Nyíregyháza_Vásárhelyi L Műv_IskDemarcsek Györgyné a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója Nyíregyházán. Minősített referenciaintézményként, tehetségpontként, utazó pedagógusokkal olyan körzetben is látnak el feladatot, ahol nagyon magas a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma. Ilyen körülmények között igazi kihívás magániskolát sikeresen működtetni. Figyelemreméltó eredményeket értek el a roma integráció területén is. Elhivatottsággal, szakmai felkészültséggel, és egy kiváló oktató gárdával ez is sikerülhet. Persze támogatásra itt is kiemelt szükség lenne.

http://www.vlami.hu/

szerkesztő-műsorvezető: Csaba Beatrix

Az adás meghallgatásához kattintson az alábbi ikonra.

2015.09.08>>>