«

»

ápr 15

Bejegyzés nyomtatása

Születésnapján menesztették a Tv Macit

Születésnapján cserélik le a Tv Macit a Magyar Televízióban. A mackó, akin generációk nőttek fel, 49 évvel ezelőtt  a mai napon került először képernyőre. Bálint Ágnes nemcsak ötletgazdája volt a kezdeményezésnek, hanem a forgatókönyvírója is, Húsvét óta azonban új karaktereket láthatunk az MTV képernyőjén.

Öt évvel később, 1968-ban tervezték újra a tévémacit, akkor találták ki, hogy többféle módon zárják le a történetet. Az addig fiúnak tartott maci ekkor kapott hajat és pöttyös hálóinget is. Emiatt sok kritikát kaptak a nézőktől, melyekre Bálint Ágnes a Rádió és Televízió újságban azt reagálta, hogy “annak idején én is fiúnak képzeltem el, csíkos pizsamában. A férfias ruhadarabot annak idején a rendező vetette el, attól félvén, hogy a nadrágszár elfedi a mackó esetlen mozgásának esetleges báját”. A készítők – a tervező Lengyel Zsolt és a kivitelező-animátor Köber Tibor – a Bábszínházban és Pannónia filmstúdióban dolgoztak, egyébként nemtelennek akarták bemutatni a macit, hogy a gyerekek maguknak dönthessék el, milyen nemű mackót szeretnének látni a tévében.

A macit a váltás után 13 évig “nem bántották”, mígnem a színes tévék térhódítására reagálva 1981-ben cserélték le újra, Koch Aurél tervező és Tóth A. Pál operatőr-rendező közreműködésével. Újra pizsamát és új társat, egy csutkababát kapott, lecserélték a lakása berendezését, de ez a verzió ismeretlen okokból csak két évig maradhatott képernyőn. A mediakutato.hu szerint kópia ebből a változatból nem maradt fenn, de a Móra Ferenc Könyvkiadó Én vagyok a tévé-maci című könyve képanyagául a főcím kikockázott képei szolgálnak.


A negyedik – és  2012. húsvétjáig az utolsó – tévémaci kidolgozására a Mirr-murr, a Makk Marci, a Misimókus, az Ugrifüles és a Brekkencs tervezőjét, Foky Ottót kérték fel, aki jelentősen megújította a mackó figuráját. A tévémaci 1982-ben bemutatott változatának világosabb színe lett és visszakapta a paprikajancsiját is, aki már nemcsak baba volt, hanem életre is kelt. Ebből a változatból minden hétköznapra külön verzió készült, de járt egy-egy történet karácsonyra vagy húsvétra is, utóbbiban feltűnt Foky Ottó jónéhány teremtménye.

1998-ban az MTV levette a műsorról a tévémacit, mivel az akkori programigazgató elavultnak tartotta, de akkora volt a felháborodás, hogy fél év múlva visszakerült az m2-re. 2000-ben pedig a maci – elsőként a magyar bábok közül – még személyi igazolványt is kapott.

30 évvel az utolsó újítás után, húsvét hétfőtől,  a Tv- macik ötödik generációja várja esténként a gyerekeket a képernyő előtt, és ezzel egyidejűleg  kibővült mesesávval is várják mostantól őket. Szerencsére maradtak a szerethető bábfiguránál, és nem váltottak digitális mackóra.
Az új főcím alkotói, Fischer Ferenc animátor és az Első Emeletből ismert Berkes Gábor zeneszerző, megújították a főcímzenét, és az új változatban a tévémaci már nem egyedül ül le esténként a képernyő elé, az új tévémaci, már számítógépezik és testvére is van.

Az új Tv-Maci Húsvét óta van képernyőn

Ám a visszhangok alapján nem aratnak osztatlan sikert, sem a gyerekek körében, sem pedig azok körében, akik a negyedik generációs tv-macin nőttek fel. A facebook-on 21 ezer rajongója van a tv macinak, ők is egy emberként követelik vissza a régi, már megszokott macit paprikajancsival együtt. A változás sok embert megviselt, a hozzászólók nem értik, hogy miért kellett egy ilyen “szánalmas próbálkozásra” lecserélni a régit. Ez a tévémaci már megélt egy rendszerváltozást, megért egy ezredfordulót, népszerűbb volt, mint a Dragon Ball vagy Pikachu együtt véve, most mégis távoznia kellett, mert nem elégítette ki a 21. század követelményeit /12 évvel a századforduló után/.

Az új macik mindössze 1 hónap leforgása alatt készültek el, ráadásul a köztévé nem írt ki pályázatot a főcím elkészítésére. Az MTVA kommunikációs osztálya mondta ezt az index.hu riporterének, valamint hozzátette: “Ne felejtsük el, hogy népszerűsége ellenére a TV Maci nem önálló mesefigura, hanem az esti meséket, azaz a Maci tévé sávot bevezető televíziós főcím jellegzetes alakja, vagyis a kialakításánál a televíziós és a pedagógiai szempontok legalább olyan fontosak, mint a  művésziek.”